دانشجویان ایران برای اعتراض سراسری به حجاب اجباری فراخوان دادند

در راستای مقابله با مداخله و فشارهای حراست دانشگاهها بر دانشجویان درباره نوع پوشش آنها، تعدادی از نهادها و تشکلات دانشجویی برای اعتراض سراسری به حجاب اجباری فراخوان دادند.

شماری از تشکلات و نهادهای دانشجویی مستقل، برای روز شنبه ١۵ آوریل (برابر با ٢۶ فروردین) فراخوان دادند و از دانشجویان سراسر ایران خواستند که با پوشش دلخواه خود در برابر نیروهای دولت ایران ازجمله حراست و لباس شخصی‌ها آماده شوند.

تعدادی از فراخوان دهندگان عبارتند از: تشکل دانشجویان پیشرو، نهاد دانشجویان آزادیخواه دانشگاه خوارزمی، نهاد آزادیخواهان دانشگاه تهران شما،  نهاد آزاداندیشان جندی‌شاپو،  نهاد اتحاد دانشجویان الزهرا، جمعیت دانشجویان آزاد (دانشگاه آزاد سنە)، اتحاد دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشجویان آزاد خوراسگان (دانشگاه آزاد اصفهان) و جمع‌هایی از دانشجویان و فعالین دانشگاه اصفهان،  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه بهشتی تهران.

در این فراخوان آمده است:  پس از پایان یافتن تعطیلات نوروز و بازگشایی دانشگاه‌ها، جمهوری اسلامی با استفاده از نیروی سرکوب مستقر در دانشگاه‌ها شروع به اجرای طرح موسوم به «تذکر لسانی» برای رعایت حجاب کرده است. جلوگیری از ورود دانشجویان زن به دانشگاه بخاطر عدم رعایت حجاب اجباری، رفتار وحشیانه و حضور نیروهای سرکوبگر در دانشگاه، تفکیک جنسیتی کردن ورودی دانشگاه‌ها برای دانشجویان زن و مرد، نادیده گرفتن حقوق سایر جنسیت‌ها به طور مطلق و سرانجام حضور سنگین نیروهای سرکوبگر در محیط دانشگاه و اطراف دانشگاه، به منظور زیر سؤال‌بردن یکی از اساسی‌ترین حقوق ما دانشجویان، دیگر قابل تحمل نیست.

از این‌رو، ما تشکل‌ها، جمع‌ها و گروه‌های دانشجویی مستقل از حکومت، از دانشجویان سراسر کشور می‌خواهیم؛ دوشادوش یکدیگر، برابر نیروهای سرکوبگر حکومت از جمله حراست و لباس‌شخصی‌ها ایستادگی کرده و همچنین با بی‌حجابی گسترده فردی و جمعی، حجاب اجباری این خاکریز اول حکومت را که در طی انقلاب زن زندگی آزادی فتح کرده‌ایم حفظ آنرا تثبیت کنیم.

بنابراین روز شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در سطح دانشگاه‌ها، با سازماندهی تجمعات اعتراضی و یا پرفورمنس اعتراضی، تحصن و شعارنویسی پاسخ اقدامات سرکوبگرانه حکومت را بدهیم.